سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهبود روابط عاطفی

شاید اکثر ما قبول داشته باشیم که زندگی امروز ما تا حد زیادی حاصل عادت‌های ماست. رفتارهایی که ناخودگاه انجام می‌دهیم. تصمیم‌هایی که بدون آنکه متوجه بشویم می‌گیریم و جملات و کلماتی که به دلیل تکرار زیاد، بخشی از هویت ما شده‌اند.

مارکوس اورلیوس از معروف‌ترین امپراتورهای تاریخ روم است. کسی که او را نمونه یک فیلسوف-پادشاه می‌دانند. معروف است که او هنگام رفتن به نبرد کتابخانه بزرگی از کتابهایش را هم به همراه خود می‌برد تا شب‌ها به مطالعه و تفکر بپردازد. از او نقل شده است که:

عادتهایی برای زندگی بهتر

با وجودی که پذیرفتن این مسئله سخت نیست، اما تغییر عادتها سخت و دشوار است. کسانی که در مورد عادتهای انسانهای موفق صحبت کرده‌اند کم نیستند. خود ما هم در متمم به عنوان نمونه‌ای از آنها به استیون کاوی پرداختیم.

اما واقعیت اینجاست که در عین اینکه روی عادتهایی که برای زندگی خوب لازم است نسبتاً توافق وجود دارد، اما کمتر پیش می‌آید که به آنها عمل کنیم.

بررسی اینکه چرا بسیاری از ما،‌ عادت‌های خوب را می‌شناسیم و قبول داریم اما به آنها عمل نمی‌کنیم، فراتر از بحث فعلی ما در متمم است. اما شاید یک نکته کوچک بتواند کمی به ما کمک کند. اینکه به جای یک حکم کلی بزرگ به مصداق‌های کوچکتر و قابل اجرای آن فکر کنیم.

همه می‌دانیم که انسانهای بزرگ و موفق برای گسترش دانش و توانایی خود تلاش می‌کنند و تلاش برای توسعه دانش و نگرش باید یکی از عادتهای ما باشد. اما این حرف آنقدر کلی است که عموماً در عمل به نتیجه خاصی نمی‌رسد. شاید مطالعه تصادفی یک پاراگراف کتاب قبل از خواب، خیلی کوچکتر اما خیلی عملی‌تر باشد.

ما قبلاً در متمم به شکل‌های مختلف به این مسئله پرداخته‌ایم: گاهی از مهربانی‌های کوچک زندگی گفتیم و گاهی از اینکه انسانهای موفق قبل از صبحانه چه می‌کنند.

زمانی هم در مورد اتیکت و ریزنگری در رفتارها صحبت کردیم.

اما شاید وقت آن شده باشد که فهرست کامل‌تر و دقیق‌تری از عادت های خوب برای زندگی بهتر تنظیم کنیم.

ما در اینجا صرفاً برای شروع چند نکته را می‌نویسیم و منتظر می‌مانیم تا شما هم در کامنت‌ها موارد دیگری را مطرح کنید تا بتوانیم آنها را به متن اصلی اضافه کنیم. بلند بودن این فهرست مهم نیست. قرار نیست به همه آنها عمل کنیم. اما تلاش می‌کنیم این فهرست آنقدر بزرگ و بلند باشد که هر کسی هر بار به آن سر زد، چند موردی را انتخاب کند و به مجموعه عادتهایش بیفزاید.

شکل جمله‌بندی هم تا حد امکان به گونه‌ای باشد که بتوان آن را به عنوان یک قانون و دستورالعمل اجرایی زندگی در نظر گرفت.

عملاً این مطلب توسط شما تکمیل خواهد شد و ما فقط برای اینکه نطفه‌ آن شکل بگیرد، چند مورد را می‌نویسیم. عنوان‌هایی هم که می‌توان انتخاب کرد نامحدود است. آنچه ما برای شروع انتخاب کرده‌ایم صرفاً‌ به عنوان نمونه است. منتظر کمک شما برای تکمیل این فهرست هستیم. فقط لطفاً در تکمیل آن به چند نکته توجه کنید:

1) حداقل هفت یا هشت مورد بنویسید که هم فرصتی برای فکر کردن شما باشد و هم به ما برای تکمیل سریع‌تر فهرست کمک کند.

2) تلاش کنید عادتهایی که مطرح می‌کنید، کوچک، ساده، شفاف و عملی باشد. کلی گویی خیلی کمک نخواهد کرد: سعی می کنم مهربان‌تر باشم حرف خوبی است اما خیلی کلی است و عملاً تغییری در رفتار ما ایجاد نمی‌کند.

3) لطفاً تا حد امکان پیشنهادهای خود را دسته بندی کنید و موضوعات آنها را هم بالایشان بنویسید تا کار ما ساده‌تر شود. 4) اگر در زمانی که این مطلب را می‌خوانید فرصتی برای نوشتن ندارید، لااقل نظرات سایر دوستانتان را بخوانید و آموزنده بودن آنها را علامت بزنید تا ما بدانیم کدام مطالب را برای افزودن به مطلب اصلی انتخاب کنیم.

عادتهای کوچک مربوط به مطالعه

* همیشه یک کتاب کوچک در کیفم نگه می‌دارم و وقتی خواندنش تمام شد آن را با کتاب دیگری جایگزین می‌کنم و قبلی را به یک دوست هدیه می‌دهم.

*هنگام مطالعه کتاب نکاتی رو که به به ذهنم میرسد،گوشه کتاب ویا در یک دفترچه یادداشت میکنم.

*هر روز صبح به مدت پانزده دقیقه یک روزنامه یا یکی دو سایت خبری را می‌خوانم.

*هنگام مطالعه موبالیم را در حالت پرواز(flight mode) قرار میدهم.

*خودم را متعهد می کنم هر روز حداقل چند صفحه کتاب بخوانم.

عادتهای کوچک برای زندگی بهتر

عادتهای کوچک مربوط به صرف غذا و نوشیدنی

*لقمه های کوچک بر می دارم و هنگام جویدن به طعم و مزه آن توجه بیشتری میکنم. *در مدت صرف غذا،تلویزیون را خاموش میکنم. * هنگام صرف غذا از نوشیدن آب و مایعات دیگر تا حد امکان خودداری میکنم. * در مدت صرف غذا، موبایل را در فاصله‌ای دور از دسترس قرار می‌دهم. عادتهای کوچک برای زندگی بهتر

عادتهای کوچک مربوط به موبایل

*صبح‌، برای سه نفر از دوستانم پیام صوتی احوال پرسی ارسال می‌کنم.

* هر روز صبح فهرست شماره تلفن‌های موبایلم را می‌بینم و برای یکی از کسانی که ماه‌هاست خبری از او ندارم یک پیام احوال پرسی می‌فرستم.

*هنگام رانندگی اینترنت موبایلم را قطع می‌کنم. اگر واقعاً منتظر تماس واجبی هستم قطعاً زنگ می‌زنند و اگر نیستم حتی می‌توانم موبایل را سایلنت کنم (متاسفانه اکثر کسانی که می‌توانستند مفید بودن این قانون را تایید کنند الان مرده‌اند!)

*یک ساعت قبل از زمان خواب اینترنت موبایلم را قطع می‌کنم.

عادتهای کوچک برای زندگی بهتر

عادتهای کوچک مربوط به محیط کار

*زنگ موبایلم را همیشه در محیط کار در کم ترین میزان صدای ممکن قرارمیدهم تا مزاحمتی برای همکارانم ایجاد نکنم. *روی میز کارم گلدانی کوچک قرار میدهم و از آن مراقبت و نگهداری میکنم. *همیشه دفترچه کوچکی به نام دفتر ایده همراه خودم دارم  ودر آن ایده هایی هرچند کوچک که میتواند به من در  پیشبرد کارم کمک کند را یادداشت میکنم. عادتهای کوچک برای زندگی بهتر

عادتهای کوچک مربوط به استفاده از لپ تاپ

* هر روز قبل از شروع به کار با لپ تاپ، دسکتاپ آن را مرتب می‌کنم و فایل‌های اضافی را پاک کرده یا به پوشه درست منتقل می‌کنم.

عادتهای کوچک مربوط به نظم شخصی

* ایمیل شخصی‌ام را یک بار در روز در ساعت … و به مدت … چک می‌کنم.

* هر شب در یک دفترچه کوچک می‌نویسم که امشب که می‌خوابم با دیشب در همین ساعت چه تفاوتی دارم و چقدر نگاه و دانش و نگرشم توسعه پیدا کرده.

*برای بیدار شدن از ساعت استفاده کنم نه آلارم موبایل.با این روش عادت میکنم که با همان  زنگ اول که تنها زنگ هم محسوب میشود،بیدار شوم.

* روزی پانزده دقیقه برای هیچ کاری نکردن در نظر می‌گیرم. حتی اگر مجبور شوم برای دستیابی به آن، در مسیر برگشت به خانه کنار خیابان متوقف شوم.

* وقتی کتابی میخوانم یا کار مفیدی انجا م میدهم، در پایان کار سعی میکنم آن را کمی بیشتر انجام بدهم.

* همیشه سعی میکنم کمی زودتر از وقت تعیین شده سر قرار برسم.

*همیشه تمام تلاشم را میکنم که آراستگی ظاهریم رو حفظ کنم.

*با یک سوم فشار آب، ظرفهارا میشویم.

*آب استفاده شده برای شستن سبزیها و کاهو و میوه ها را برای آبیاری گلدانهایم نگه میدارم.

* قبل از ساعت12  شب میخوابم.

عادتهای کوچک برای زندگی بهتر

عادتهای کوچک مربوط به کارهای خیر و کمک به افراد ناتوان

* اگر پیرزن یا پیرمردی را دیدم که چیزی را می‌فروشد، از او خرید می‌کنم. او اگر گزینه دیگری داشت در این سن کنار خیابان نبود.

عادتهای کوچک مربوط به تجربه لذت زندگی

* هفته‌ای یک فیلم می‌بینم.

* برای افراد خانواده ام هر چند وقت یک بار هدیه ای می‌گیرم و آنها را غافلگیر می‌کنم.

* فهرستی از فیلم هایی که باید ببینم تهیه می‌کنم و آن را همیشه روی موبایل یا داخل یک دفترچه همراه خودم حمل می‌کنم.

* اول هر ماه  از سال ،بیست درصد درآمدم  را به حساب سپرده کوتاه مدت منتقل میکنم و پس انداز میکنم.

عادتهای کوچک برای زندگی بهتر

عادتهای کوچک مربوط به ارتباطات و گفتگوهای اجتماعی

* اگر نظرم را در مورد کسی پرسیدند، در بین تمام حرفها و نظراتی که می‌دهم حداقل یک مورد نقطه قوت و خوبی مشخص او را با اصرار و تاکید بیان می‌کنم.

* در خیابان، کافه، مترو و محافل عمومی سعی می‌کنم همیشه لبخند بزنم.

*بدون اجازه  از کسی در میهمانیها و مسافرت عکس نمیگیریم.

*به هنگام سفر به فرهنگ کشور و یا شهر و روستایی که به عنوان مسافر وارد آن میشوم، احترام  میگذارم.

عادتهای کوچک مربوط به ورزش و سلامتی

    * قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنم

   * روزی سی دقیقه پیاده روی می‌کنم.

   *هنگام  مطالعه و کار با کامپیوتر پشت خود را تا حد امکان صاف نگه  میدارم.